Na czym polega polerowanie auta?

Korzystamy z samochodu właściwie codziennie podczas dojazdów do pracy, czy kiedy wybieramy się do sklepu. Zapewne zdajemy sobie sprawę, że należy je odpowiednio pielęgnować, ale nie sprowadza się to tylko do corocznych przeglądów, wymiany oleju czy płynu do spryskiwaczy. Lata szybkich i niedokładnych myć odkładają się na lakierze, a z czasem także brud jakby bardziej klei się do powierzchni karoserii, jakby wdarł się już pod jakąś wierzchnią warstwę. W istocie tak jest i trzeba zdecydowanie zadziałać, aby doprowadzić auto do porządku.

Polerowanie pastą krok po kroku

pasta polerska do samochoduMycie samochodu z zewnątrz, nawet myjką ciśnieniową, nie wystarczy, aby pozbyć się głęboko osadzonych zanieczyszczeń. Ogromna większość powłok lakierniczych składa się z podkładu, cienkiej warstwy bazy (czyli koloru) oraz grubej, zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego. To właśnie ta ostatnia powierzchnia narażona jest na kontakt z chemią, chociażby solą drogową czy preparatami czyszczącymi oraz jest regularnie poddawana mechanicznemu kontaktowi ze szczotką, piaskiem czy gałęziami, które ją uszkadzają. Można ją odnowić, decydując się na polerowanie lakieru. Tylko w ten sposób usuniemy zniszczoną zewnętrzną warstwę lakieru, na której widoczne są mikrouszkodzenia oraz koliste zarysowania od sprzętu z myjni. Do polerowania lakieru potrzebna będzie nam maszyna polerska ze specjalną nakładką, pasta polerska do samochodu oraz ściereczki z mikrofibry. Auto przed tym zabiegiem musi być idealnie czyste, a więc dokładnie umyte szamponem i oczyszczone z piasku. Trzeba też okleić lampy, listwy, klamki i wszystkie inne elementy, których nie będziemy polerować. Nakładka, czyli pad oraz pasta muszą być dobrane do twardości i stanu lakieru. Na początek wybieramy średni lub twardy pad i pastę gruboziarnistą i dociskamy raz przy razie, schodząc w dół jakby w kształt drabinki. Drugi etap zakłada użycie miękkiej nakładki oraz drobnoziarnistej pasty i zmniejszonego nacisku. Co jakiś czas należy docierać przejechane miejsca ściereczką z mikrofibry i przyglądać się lakierowi pod kątem w świetle latarki, aby sprawdzić postępy.

Dokładne doczyszczenie karoserii jest możliwe tylko poprzez polerowanie, które ściera najbardziej zabrudzoną zewnętrzną warstwę bezbarwnego lakieru. Do jego przeprowadzenia najlepiej wyposażyć się w profesjonalną maszynę z nakładkami, pasty polerskie o różnej ziarnistości oraz szmatki z mikrowłókien. Wszystkie parametry trzeba dostosować do stanu lakieru oraz jego twardości, a prace wykonywać z wyczuciem i starannie dla uzyskania zadowalającego efektu.